Malumatı Diniye (Din Bilgileri) -8- - Şakir ALBAYRAK Eğitimci&Yazar

Malumatı Diniye (Din Bilgileri) -8-


 MESH
Dinimizde her şey için kolaylık gösterilmiştir. İşte ayaklarımıza giydiğimiz mest, Potin ve emsali eylerin üzerine mesh etmek de bu kabildendir.

Mest üzerine mesh etmenin câiz olduğuna i’tikad etmek (ehl-i sünnet)alâmetidir. Zîra Resul-ü Ekrem efendimiz bunu bil fiil kendisi de icra etmiştir.
Teyemmüm abdeste ve gusle bedel olduğu gibi mest üzerine mesh etmek de abdestte ayakları yıkamağa bedel olarak meşru kılınmıştır.

Müddet-i mesh – Ayaklarını dahi yıkayıp kâmili abdestli olarak mestlerini giyen kimse eğer “mukim” ise o abdesti bozduğu vakitten itibaren ertesi günü o vakte kadar bir gün bir gece abdest aldıkça mestlerinin üzerine mesh eder.
Eğer “misafir “ ise mestlerini giydiği zaman kâmil olan abdestini bozduğu zaman abdestini bozduğu vakitten İtibaren üç gün üç gece mesh eder. Yani meshin müddeti giydikten sonra ve abdesti bozduğu vakitten itibaren başlar.

1 Meselâ: Sabah namazından evvel tam ve kâmil abdest ile mestlerini giyip de o abdesti sabah namazından iki saat sonra bozsa ve gece mestlerini çıkarmasa ertesi sabah namazı için abdest de dahi mestleri üzerine mesh edebilir. 

2 -İkindi namazından evvel kâmil abdest ile mestlerini giyen kimse o abdesti yatsı  namazından sonra bozsa ve gece mestlerini çıkarmasa ertesi günü ikindi, akşam, yatsı namazları için aldığı abdestlerde mestlerine mesh edebilir.

Mukim – Kendi memleketinde yahut memleketine yakın olan yerde duran yahut memleketinden Müddet-i sefer kadar uzak bir yere gidip de orada on beş gün veya daha ziyade kalmaya niyet eden kimseye “mukim” denir.

Müddet-i sefer: Karada orta yürümekle ve denizde mutedil hava ile kısa günlerde öğleye kadar giderek üç günlük uzak olan mesafedir. Saat itibariyle on sekiz saatlik mesafe eder.

Bu üç günlük yolu iki ve hatta bir günde gitse yine mesafe-i sefer sayılır. Çünki itibar karada orta yürümeye ve denizde mutedil hava ile gitmeyedir.

Vapur ve şimendöfer ve sair şeylerin sürati mesafe-i seferin hükmünü bozamaz.

Misafir – Müddet-i sefer kadar veya daha ziyade bir yere gitmek kastıyla ikamet eylediği yerden ayrılan kimseye “misafir” denir. Ancak ikamet eylediği yerin bağ ve bağçe gibi mâ’mûrelerinden ayrılmadıkça misafir sayılmaz.

Mest üzerine mesh etmekte farz olan: Ayakların parmak tarafından üstüne gelen yerinde mestlerin üzerine üç el parmağı kadar yerine taze su ile ıslayarak mesh etmektir. Daha az olursa mesh sahih olmadığı gibi abdest de tam olmaz.  Mestlerin altına yahut yanlarına mesh etmek câiz değildir.

Sünnet üzre meshi şöyle yaparım!
Abdest alırken kulak ve boynuma mesh ettikten sonra ellerime taze su alır ve boşaltırım ve hemen daha damlası kesilmeden el parmaklarımı biraz açarak avuçlarını ayak parmaklarımın tarafından mestlerimin üzerine koyup parmaklarımın içinde yapıştırır ve yukarı boğazına doğru bir kere çekerim ve abdest tamam olur.

Mesh ederken ellerin ayasını dokundurmak iktiza etmez.

Meshin caiz olmasında şart olan mestlerin topukları örtecek kadar uzun konçlu ve temiz olması ve delik, sökük yırtık, bulunmamasıdır.

Mestlerin yalnız birinde bir yerde yahut başka başka yerlerde üç parmak sığacak kadar açık olsa mesh caiz olmaz. Daha az olursa câiz olur. Meselâ: Mestlerin ikisinde ikişer parmak sığacak kadar yer açık bulunsa yine mesh câiz olur.
                    __________________
                        SÜAL
Mest üzerine mesh etmek neye alâmettir? 
Mesh neye bedeldir? Meshin müddeti ne kadardır? Bir misal ile anlatınız! 
Mukim ne demektir? Müddet-i seferi söyleyiniz! Misafir kime denir? Meshte farz olan nedir? 
Sünnet üzre nasıl mesh edersiniz? 
Ne gibi şeylerin üzerine mesh câiz olur?
Nasıl meste mesh câiz olmaz?
                         ___________
                         SÂHİB-İ ÖZÜR
Yarası ve çıbanı olup daima sızarak yahut başka bir suretle bir vaktin evvelinden ahirine kadar abdest alıp namaz eda edinceye kadar abdesti tutamayan kimseye (sahib-i özür)denir.  

[email protected]

YAZIYI PAYLAŞ!